Eerste trainingen TRG in Aragon en Barcelona.

Na de winterstop eindelijk weer op de motor. We hebben gekozen om te starten op het Circuit Motorland Aragon bij Alcaniz (Spanje). Zonnig en droog. Op dit circuit worden later dit jaar ook een Grand Prix en de World Superbikes verreden. Daarna was het Circuito de Catalunya in Barcelona aan de beurt.

Aragon 26-27 februari 2011.

Afgelopen weken hebben we de handen vol gehad om de motor op te bouwen en om eerlijk te zijn is het nog niet helemaal af. Vandaar dat we de zaterdagmorgen gebruiken om de Aprilia helemaal in orde te maken. De eerste middagsessie is het 'uur van de waarheid' voor Randy. Na maanden voorbereiding, wikken en wegen, keuzes maken, bestellen, regelen, bellen, mailen en vele avonden opbouwen is het zover. De RSV4 Factory mag eindelijk de baan op.

Het hele team is toch enigszins gespannen over de afloop van dit nieuwe avontuur.De eerste meters zijn gemaakt op de Aprilia. Eerste reactie: veel vermogen, erg makkelijk sturen. De nodige probleempjes moeten voornamelijk in de elektronica worden gezocht en het is bewonderenswaardig hoe Paul in alle rust (althans zo lijkt het) dit stap voor stap oplost.

Twan heeft al snel het gevoel weer gevonden op de motor. Hij heeft niet alles opnieuw uit te vinden op zijn vertrouwde Yamaha R6.

Voor Roy worden het zijn eerste meters op de Yamaha R6 maar is hij verre van fit. Hij heeft koorts en dat is niet ideaal om hoge snelheden te maken. In de middag knapt hij iets op en rijdt hij twee sessies.

Roy: “ het valt niet tegen, het went snel om met de viertakt rond te gaan. Nu kilometers maken, dan kan ik morgen meer zeggen”.

Het wordt een flink team zo met drie rijders en alle mensen er omheen. ’s Avonds met z’n allen eten als een grote familie in de box in de geur van benzine is toch iets aparts.

Zondag maakt Randy weer een aantal stappen vooruit. Om de snelheid er meer in te krijgen worden vandaag slicks gemonteerd en de vering fijner afgesteld. “Wat een vermogen en koppel zeg, het lijkt gewoon makkelijker om snel rond te gaan dan met een 600 cc, niet normaal zo gaaf”, aldus Randy. "Elke sessie komt er meer gevoel en komt de snelheid er meer in. Er worden al leuke rondetijden gereden en het vertrouwen groeit met de meter”.

Twan rijdt lekker vandaag heeft het gevoel weer goed te pakken. Hij vliegt vanavond weer naar huis.

Roy rijdt niet vandaag omdat hij verre van fit is.“Het gaat echt niet vandaag. Ik kruip straks m’n bed in, hoe jammer ik het ook vind en hoop in Barcelona weer fit te zijn”.

Maandag 28 februari werd gebruikt om rustig naar Barcelona te rijden alwaar we ons kamp op slaan.

Barcelona 1-2 maart 2011.

De rustdag hebben we gebruikt om van Aragon naar Barcelona te reizen en een korte culturele tour door de mooie binnenstad te doen.

Vanmorgen was het even schrikken want het ijs stond op de ruiten van de auto’s. Niet ideaal dus om het circuit te verkennen. De eerste sessie stond om 9.00 uur gepland maar dat risico gaan we natuurlijk niet lopen. Het asfalt is nog veel te koud!

De tweede sessie gaan Randy en Roy de baan op. Alhoewel Randy vandaag degene is die niet helemaal fit is, heeft hij al gauw de smaak weer te pakken op dit mooie circuit. In de middag wordt de temperatuur aangenaam in het zonnetje. Randy rijdt hele knappe tijden.  “Het kan nog leuk worden, ik vind zelf dat ik al redelijk snel gevoel heb bij de RSV4 Factory en aardige tijden rij."

Roy is aardig opgeknapt en  krijgt ronde voor ronde meer gevoel bij de R6. Alhoewel de tijden voor hem nu niet belangrijk zijn gaan ze wel telkens omlaag.

’s Avonds worden de motoren piekfijn in orde gemaakt voor de laatste testdag. Zo is er bij Roy een andere veer setup gemonteerd en hopen dat dit nog beter zal gaan uitpakken. Roy kan goed aangeven wat de motor doet en het team kan hier snel op reageren om met de coureur mee te groeien.

Woensdag is het iets minder fris en zonnig. Vandaag nog wat testwerk en dan zit het er op. Roy gaat lekker en gaat steeds sneller rond. Na de middagpauze rijden beide nog een sessie en dan wordt het tijd om op te breken want vanavond vliegt iedereen weer terug en moet de truck weer naar Nederland gereden worden.

Al met al waren zeer zinvolle testdagen. Randy en Roy hebben beiden hun nieuwe motor leren kennen en veel getest. Bovendien was het vooral erg gezellig, ook niet onbelangrijk. Volgende maand gaan we nogmaals naar Spanje om verder te testen zodat we 3 april goed voorbereid aan de start in Assen kunnen verschijnen.

RPRTH 

 





© 2022 Roy Pouw Racing / Team Holland - Wijzigingen voorbehouden