"Warming Up GP 125 cc"

"Race GP 125 cc"

Voor Roy Pouw eindigt Dutch TT in mineur.

Slechts veertien ronden duurden de 80e editie van de Dutch TT voor de Kerkenvelder Roy Pouw, toen een kapotte bougie een eind maakte aan zijn avontuur. Hij hoopte zich te revancheren voor de malheur van de vorige TT editie en dit jaar de best geklasseerde Nederlandse Wild Card rijder te worden. Door opnieuw technisch falen van de Aprilia racemachine, was hij van de Nederlandse Wild Card rijders helaas de eerste coureur die uitviel. Daarmee werd de TT afgesloten in de lijn van de problemen die zich de gehele week al van zich deden spreken. 

Even leek het er zelfs op dat Pouw geheel niet aan de start zou verschijnen. Want had het wel zin om met een steeds haperende Aprilia aan dit avontuur te beginnen, vroeg hij zich hardop af. Gelukkig stelde Pouw zijn gedachten positief bij en stond hij zaterdag toch op de startgrid. Wellicht gesteund door het applaus welke hij tijdens de persconferentie vrijdags kreeg voor zijn enorme doorzettingsvermogen om telkens na elke teleurstelling toch weer op de motor te stappen. Als er een prijs uitgereikt zou worden voor karakter en doorzettingsvermogen, dan zou deze beker nu voor honderd procent zeker in huize Pouw staan.

Al langere tijd zijn er technische problemen, echter deze leken na de afgelopen race op de Sachsenring getackeld te zijn en ook op de testbank leek alles nog koek en ei te zijn. Er werd dan ook met vertrouwen naar het Asser circuit vertrokken. Al snel bleek tijdens de trainingen dat er zich opnieuw problemen voordeden. Te weinig topsnelheid en een Aprilia die onderdelen opeet in een tempo waarmee hij zeker op pole-position zou staan. Dat hij uiteindelijk toch mocht starten was te danken aan het nieuwe reglement. Hierin staat geschreven dat als een coureur tijdens één van de trainingssessies binnen de 107% regel rijdt, automatisch verzekerd is van een start. Tijdens de officiële kwalificatie kwam hij nog een kleine halve seconde tekort. De warming-up zaterdagochtend deed iedereen weer even opveren. Pouw reed rondetijden die sneller waren dan in alle voorgaande sessies. Zou het dan toch..... ??

Pouw had een goede start en reed met de overige Wild Card rijders Pepijn Bijsterbosch, Ernst Dubbink  en Jerry van de Bunt een mooie race achteraan het startveld van het GP geweld, waarbij telkens werd gewisseld van positie. In de Haarbocht maakt Pouw een klein foutje en was daarbij meer asfalt nodig dan er was aangelegd. In slechts twee ronden reed hij zo weer naar het groepje toe. In deze twee ronden zette hij de snelste tijd neer van de gehele TT week en tevens van alle Wild Card rijders (1.48.082). Pouw reed agressief en wist met laat remmen en strak sturen zijn gemis aan topsnelheid te compenseren totdat in de veertiende ronde een defecte bougie een eind maakte aan de race. Voor de veertiende keer op rij liep de Aprilia stuk. Een zichtbaar boze en teleurgestelde coureur moest de pits opzoeken. Einde TT 2010.

 Roy Pouw; “Knap frustrerend allemaal. Met een Aprilia die voor geen meter loopt rijdt ik voor Nederlandse begrippen in de race super rondetijden. In de race bijna twee seconden sneller dan de gehele TT week. Dat komt omdat ikzelf in topvorm steek en het gemis aan topsnelheid weet te compenseren met laat remmen en hard werken. Als dat ding goed loopt dan..., maar ja, dat is als, als, als.... We hebben tot aan de eerst komende ONK race veel tijd om het euvel te vinden. Mijn monteurs werken hard en willen koste wat het kost het euvel vinden. Het enige waar ik mij nu nog op concentreer is om mijn leidende positie in het Nationaal Kampioenschap 125 cc te verdedigen. Daarna zien we wel weer.”

Redactie RPRTH




© 2022 Roy Pouw Racing / Team Holland - Wijzigingen voorbehouden